Alla inlägg under november 2008

Av minea - 20 november 2008 13:03

Jag är född år 08, månad 08, i nollåttaområdet. Mina kusiner uppe i norr kommer att mobba mig.. Pappa söderkisens södersnack kan ju lätt smitta av sig på mig också om jag inte är försiktig. Kaker istället för kakor, sockor istället för sockar, käk eller krubb istället för mat. Mina lokalkusiner blev en gång erbjuden smörgåsar av mamma. Då frågade dem: - Va ee dee?

- Mackor, förklarade mamma. - Aaaah, varför sa du inte det då.

Man ligger ju i riskzonen för att drabbas av samma syndrom. Tur man har en mamma som pratar rikssvenska. Som vet att det heter he, int och jhooo.


Av minea - 19 november 2008 18:10

Här är jag, aningen förvånad över att mamma sätter min dregellapp, som jag inte använder som dregellapp utan som halsduk, fast det inte är någon halsduk utan en dregellapp, på mitt huvud som om det vore en hilka ( hukle på stockholmska). Helt crazy!!! Hur ska man lära sig vad som är rätt och vad saker används till när hon ställer till det så här. Förvirrande värre!

Av minea - 19 november 2008 17:52

Veckans böcker heter Matdags Molly av Lucy Cousins och Godnatt min skatt av Elisabeth C Andreasen. Jag kan varmt rekommendera bägge dessa litterära storverk.

Matdags Molly är en bok helt utan text på hela sju sidor. Boken är perfekt för hängmattan en solig semesterdag eller som ett berikande tidsfördriv på resan. Den spännande handlingen följer huvudpersonen Molly då hon öppnar ett kylskåp, rör till en smet, sätter in en smet i ugnen, tar fram de färdiga bakverken, äter dem och utan att avslöja för mycket så ger slutet en oväntad tvist där diskning ingår.

Godnatt min skatt presenterar en ny karaktär på varje sida. Den sex sidor långa novellen skildrar ett läggdagsdrama. Varning dock för känsliga läsare då många pussar förekommer. Andreasens tolkning av nattning ger mig rysningar av spänning, förväntning och glädje. Detta verk tål att läsas om och om igen, och igen, och igen, och igen, och igen...

Av minea - 19 november 2008 11:45

Ti hi! Så kul det är att blåsa salivbubblor. Pröva får ni se. Att riktigt gotta sig i spottet, dregla, blöta ner folks axlar och hela sitt ansikte... det är såååå kul. En annan rolig lek jag uppfunnit är den med mammas händer. Inte behöver man dyra leksaker och komplicerade prylar när dem finns. De kan knytas ihop, de kan vinka, de kan spreta med fingrarna och man kan känna på dem, undersöka dem och smaka på dem. Så kan man jämföra med sina egna händer också. Försöka göra likadant som mamma och lära sig mycket. Det är väldigt pedagogiskt det där med händer. Vi får se, en vacker dag kanske jag avancerar till fötter också.


Nu har mamma tagit tag i det där med promenader med de andra mammorna. Hon föreslog en stående träff på onsdagar klockan två utanför simhallen och de flesta verkar vara på. Och är det dåligt väder blir det café förstås. Jag tror alla i gruppen har tänkt på att vi ska träffas men ingen har riktigt tagit tag i det och då är förstås mamma den som gör det. Det är likadant, på BVC, när de träffas. Är det tyst och ingen säger något, ja då måste mamma prata om det så är om absolut ingenting. Hon känner det nästan som sin uppgift så att ingen ska känna att det är jobbigt och tryckande. Sen är det hon har att säga inte någonting att säga egentligen men vad gör det?

Av minea - 18 november 2008 19:45

Observera att det är ny omröstning på G här till höger. Glöm ej att tycka till. Å så får ni bakläxa på det här med kommentarer. Klicka på den lilla texten där det står kommentera, ovanför inläggen å skriv, skriv, skriv... Latmaskar!

Av minea - 18 november 2008 19:34

Tjoho! Idag har min kompis som är döv opererats och fått kokleaimplantat. Fick just höra att allt gått jätte bra. Pust! Jag var lite orolig som ni ser... Lycka till N.

Skulle jag inte platsa i en Hitchcock film föresten...

Av minea - 18 november 2008 15:57

Nu får du skärpa dig morsan. Vi har inte varit ut på hela dagen idag, bara för att det ösregnar och stormar. Vad spelar det för roll. Nedbäddad i vagnen, under regnskyddet, är det varmt och skönt. Mamma verkar tro att hon är gjord av socker och hon är inte ens särskilt söt...

Av minea - 18 november 2008 12:51

När pappa och jag leker kan det bli bråk om leksakerna... Igår satt vi med en liten kanin som pinglar och mamma sa att pappa skulle hålla den närmre mig så att jag kunde nå den. Då sa pappa att det var ju han som hade den först och jag får vänta på min tur... ha ha. Han är rolig min pappa! När mamma och jag låg inne i sovrummet och pappa skulle plocka undan mina leksaker så hörde vi hur han höll på med min ena skallra om och om igen. - Har du roligt? ropade mamma och då blev det knäpptyst. Ibland när pappa sitter i soffan under min katt som hänger i taket så kan han inte låta bli att dra och slå lite på den, så där i förbifarten. Både pappa och jag har barnasinnet kvar. Tänk vad mycket kul vi kommer att ha tillsammans.

Presentation

Omröstning

Hur många julklappar ska en nollåring få?
 Noll, nada, nothing
 en-två räcker
 några ba...
 loads and loads

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards